Terug in Nepal

27 januari 2020 - Boudhha, Nepal

Geen cultuurshock dit keer, maar een feest van herkenning. Allereerst de geur, die typische Nepal-geur die overal hangt en die nergens zo is als hier. Dan de gammele taxi's zonder gordels. Het meer dan chaotische verkeer. De kleurrijke kleding van de vrouwen. De gebedsvlaggetjes, overal. De groene heuvels rondom de stad, en als je net iets beter kijkt blijken de witte vormen daarachter die je voor wolken aanzag toch bergen te zijn. Ontzagwekkend hoog. De slappe melkthee die iedereen drinkt. De spaarzame electriciteit en het geluk als je toch ineens een warme douche treft. Sommige dingen heb ik gemist, andere minder. Je mag zelf bedenken welke wel/niet ;)

Omdat ik hier de vorige keer grotendeels als vrijwilliger was, heb ik van de hoofdstad Kathmandu nog niet eens zoveel gezien. De eerste twee dagen heb ik hier dus voornamelijk rondgelopen, naar het historische centrum, naar de toeristenwijk Thamel, naar tempels, en gewoon rondslenteren en het dagelijkse leven bekijken.

Ik zit de eerste dagen in een fijn hostel met een grote gemeenschappelijke ruimte die deels op het dak zit waardoor je prachtig uitzicht hebt op de stad en - met mooi weer - de Himalaya. Op het dakterras wordt s avonds vaak een kampvuur gemaakt dus dat was een goede besteding van de eerste avonden! Levert ook mooie reisverhalen op, onder andere uit India, waar ik ook nog heen ga.

De tweede (volle) dag had ik met mijn kamergenootje Beth afgesproken om naar een waterval in de buurt van Kathmandu te gaan, om ook wat van de omgeving te zien. We gingen met de lokale bus. Nu is reizen met de lokale bus één van de beste dingen die je kan doen in Nepal. Het lokale busstation en de busrit zelf zijn de ultieme chaos, maar het werkt. Na een helse rit van bijna 2 uur kwamen we bij het nationaal park. We besloten eerst te lunchen voor we omhoog klommen. We waren echter op een plek waar niet veel andere toeristen kwamen en de restauranteigenaren spraken geen Engels. In plaats van zelf naar ons toe te komen vroegen ze daarom maar één van de andere gasten om onze bestelling op te nemen... Dat kan hier allemaal gewoon: dat is ook één van de leuke dingen aan dit land. Het maakt allemaal niet zoveel uit, de mensen zijn toch wel blij, en een glimlach krijg je altijd, ook al heb je geen taal gemeenschappelijk.

We kwamen na een stukje klimmen inderdaad bij een waterval, maar ook bij prachtige uitzichten over de vallei van Kathmandu. Ik vond het zoveel fijner dan in de stad!! Er is een hoop moois te zien in Kathmandu, maar het is ook heel druk en heel heel stoffig. Uiteindelijk kwam ik toch naar Nepal om een trekking te doen, voor de natuur. Op dit moment ben ik dus verhuisd naar buiten de stad, vlakbij de enorme Bouddha stupa die ik nog graag weer wou zien. Vanaf vandaag ga ik een paar dagen yoga doen. Nog verder buiten de stad:)

Tot nu toe bevalt het dus allemaal goed en voelt het heel vertrouwd, ook al is het de andere kant van de wereld. Vertrouwd en onbekend tegelijkertijd.

Veel liefs!

1. Simon Wijma:
    27 januari 2020
    Mooi verhaal, Else. Fijn ook dat je maatjes ter plekke kunt vinden om mooie dingen te ondernemen. Heerlijk ook om plannen te kunnen maken op...waar heb ik nou eens zin in! Geniet ervan!
  2. Roeleke:
    27 januari 2020
    Hai Else, mooi om nu en ook zo anders te lezen na zoveel jaar. Ik maak een printje voor oma. Enjoy! Liefs, mama
  3. Jan:
    28 januari 2020
    Hoi Else, beeldend geschreven!, bijna geen foto's nodig, maar toch mooi om die er ook bij te zien. Dank je voor het delen. Veel plezier!